Прихватам
Овај сајт користи колачиће, уколико наставите са његовим коришћењем сматра се да сте сагласни са нашом политиком приватности.
Комплетна документација за студијски програм


Мехатроника значи нову генерацију интелигентних машина и техничких система за којима захтеви тржишта непрестано расту. Пораст интересовања за инжењерима мехатронике је условљен убрзаним техничко-технолошким развојем и све већом тражњом тог профила. Мехатроника је потребна у свим гранама привреде, како при развоју, тако и при одржавању техничких система. Будућност мехатронике је осигурана у индустрији, а развој индустрије захтева образовање



Студијски програм Мехатроника усмерен је ка образовању инжењера који поседују мултидисциплинарна знања из области машинског и електротехничког и рачунарског инжењерства, а која су неопходна за успешно обављање академских и стручних послова, у складу са трендовима и потребама које намеће савремена индустрија 4.0. Студијски програм Мехатроника основан је на Факултету техничких наука у Чачку међу првима у Србији. Има традицију дугу 30 година, уз перманентно праћење савремених трендова у индустрији, у складу са којима се студијски програм иновира. Реализацијом студија по овом студијском програму школују се инжењери мехатронике који су компетентни у европским и светским оквирима. Услов за упис на студијски програм је завршена четворогодишња средња школа и положен пријемни испит.


Жељана Караџић, Ужице
Наставник електротехничке групе предмета, Техника школа Ужице

"Као ученик средње техничке школе схватила сам да је техника оно што ме занима. На факултету је било потребно одабрати само један смер, а занимала ме је електротехника, електроника, машинство, програмирање и информатика. Одлука је пала на мехатронику која обухвата све то. Када дође време за тражење посла, сваки послодавац радо запошљава једног мехатроничара јер он има широк спектар знања и практичних вештина. Након завршених основних студија завршила сам и мастер студије јер ми је то било неопходно за рад у средњој школи."






Војислав Вујичић, Чачак
Асистент, Факултет техничких наука Чачак

"Учешћем у раду секције за роботику у Техничкој школи, чији је координатор био бивши студент смера мехатронике на ФТН Чачак, одлучио сам се да упишем Мехатронику у Чачку. Надахнут његовим практичним знањем и посетама лабораторијама схватио сам да је овај смер сјајна прилика да научим инжењерске вештине које су на цени. На вишим годинама студија реализовао сам неколико практичних радова, што ме је квалификовало да се запослим и останем на факултету. Тренутно сам на позицији асистента и бавим се, поред наставе и научног рада, развојем лабораторијских поставки као и пројектима за привреду."






Немања Урошевић, Љубовија
Site project manager for electrical and mechanical installation (Comas Tobacco machinery), Italy

"Са страхом сам уписао мехатронику јер је то било нешто ново и потпуно другачије од свих осталих техничких дисциплина. Тада о томе нисам знао ништа или сам знао врло мало. Убрзо сам схватио – ТО ЈЕ ТО! Мехатроника и ФТН су ме научили да будем одговоран и посвећен према свом послу, породици и пријатељима. Бројни колоквијуми, испити, семинарски и пројектни задаци помогли су ми у одабиру начина решавања проблема, његовом схватању и решавању. Године проведене на студијама у Чачку дале су ми крила и ослонац да у свету равноправно стојим са другим инжењерима без бојазни да нећу моћи да одговорим изазову!"






Милош Срејић, Трстеник
Инжењер техничког сектора, Elektrovat d.o.o, Чачак

"Уписао сам смер Мехатроника на ФТН Чачак са циљем да усавршим знања која сам стека у средњој техничкој школи у Трстенику на смеру мехатроника. Смер ме је привукао својом иновативношћу, спојем машинства и електротехнике, модерним програмом студирања и тим што је једна од најбрже растућих грана привреде. Професори и стручно особље факултета су током целог студирања без резервно преносили знања и вештине које су потребне за рад у индустрији. Стекао сам још јаче радне навике, жељу да непрестано учим и савладавам нове изазове који се у оваквом инжењерском позиву стално појављују."






Игор Јоксимовић, Краљево
Инжењер техничког сектора, Elektrovat d.o.o, Чачак

"По завршетку средње машинске школе у Краљеву уписао сам смер Мехатроника на ФТН Чачак. У старту сам се прибојавао како ћу успети да испратим градиво које није било везано за моје претходно школовање, сем машинства које ми је било јача страна. Захваљујући професорима, асистентима и колегама врло брзо сам савладао основе потребне за даље усавршавање. Како су године студија одмицале и како су долазили предмети уско везани за мехатрнику све више сам се проналазио у смеру који сам уписао. Знања стечена на овом смеру су ми била одскочна даска да уђем у свет индустрије. Тренутно радим на пројектима инсталација осветљења и управљања електромоторним погонима сценске механике. Време проведено у лабораторијама факултета ми сада пуно значи при решавање конкретних проблема у индустрији."






Инжењери мехатронике се запошљавају на пословима пројектовања, управљања и одржавања аутоматизованих машина и технолошких производних линија. Инжењера мехатронике можете пронаћи на следећим пословима:

  • Пројектовање 3D модела механичких склопова и припрема за израду на савременим CNC машина, роботима или 3D штампачима;
  • Пројектовање пнеуматских и хидрауличних система;
  • Пројектовање електро-механичких компоненти као што су различити сензори и извршни елементи;
  • Управљање аутоматизованим технолошким системима програмирањем различитих типова програмабилних логичких контролера;
  • Пројектовање електронских уређаја…

Настава се изводи кроз једносеместралне предмете, који се реализују кроз предавања, рачунске вежбе и лабораторијске вежбе. Наставни материјали су доступни online. Провера знања се изводи кроз полагање колоквијума, пројектне задатке, семинарске радове и испите.

Колоквијум

Лабораторијске вежбе се изводе у малим групама на савременој опреми уз присуство и подршку наставника.



Лабораторијске вежбе

Посебно занимљиви су студентски пројекти када студенти показују своје стечене вештине кроз израду пројеката у малим групама развијајући на тај начин тимски рад и изграђујући самопоуздање самосталном израдом пројеката.


Рад на студентским пројектима

Веома битан елемент су и стручне екскурзије и праксе у фирмама где студенти додатно мотивишу за студирање и даље усавршавање како би лакше пронашли посао којим желе да се баве.


Стручна екскурзија

Док већина инжењерских дисциплина примењује знање и вештине у појединачним областима, инжењери мехатронике постају мултидисциплинарно образовани инжењери. Свршени студенти стичу знања из подручја машинства, електротехнике, рачунарских и информационих технологија, тако да постају оспособљени за рад у свим гранама индустрије на пословима као што су:

-           пројектовање машина, савремених техничких уређаја, производних линија и сл.;
-           одржавање машина, уређаја и производних процеса са електронском и микропроцесорском опремом у металопрерађивачкој, електронској, фармацеутској, прехрамбеној, хемијској, текстилној и другим процесним индустријама;
-           аутоматизација и управљање процесима производње.

У оквиру студијског програма Мехатроника, студенти овладавају знањима из најзначајнијих инжењерских области као што су:

         Механика;
         Електротехника и електроника;
         Хидраулика и термотехника;
         Аутоматско управљање;
         Микроконтролери и PLC контролери;
         CAD/CAM технологије;
         CAD/CAE конструисање;
         Електромоторни погони;
         Сигнали и системи;
         Сензори;
         Роботика;
         Аутоматски производни системи;

Поред основних академских студија, студентима Мехатронике пружамо могућност наставка образовања на вишим нивоима студија - мастер и докторским академским студијама као највишем степену формалног образовања.
Због компатибилности са студијским програмима Мехатронике на бројим европским универзитетима, студенти имају могућност наставка школовања на мастер и докторским студијама у иностранству.

 

Буди инжењер мехатронике програмирај и стварај машине!
Пријави се и постани студент мехатрoнике УПИС 2020/2021!

ПРВА ГОДИНА
# Назив предмета С П В Д Е О/И
1 Математика 1 1 3 3 0 6 О
2 Основе електротехнике 1 1 3 3 0 6 О
3 Техничка физика 1 1 3 2 1 6 О
4 Технички материјали 1 2 0 2 6 О
5 Основе програмирања 1 2 2 0 6 О
6 Предмет изборног блока 1
Практикум из математике 1 1 1 1 0 3 И
Конструктивна геометрија 1 2 1 0 3 И
7 Математика 2 2 4 3 0 6 О
8 Основе електротехнике 2 2 3 3 0 6 О
9 Техничко цртање 2 2 1 1 6 О
10 Предмет изборног блока 2
Техничка физика 2 2 3 2 1 6 И
Рачунаром подржано пројектовање 2 1 3 0 6 И
11 Предмет изборног блока 3
Енглески језик 1а 2 1 1 0 3 И
Енглески језик 1б 2 1 1 0 3 И
ДРУГА ГОДИНА
# Назив предмета С П В Д Е О/И
12 Математика 3 3 3 4 0 6 О
13 Електрична мерења 3 2 1 1 6 О
14 Техничка механика 1 3 2 2 0 5 О
15 Комуникационе вештине инжењера 3 1 1 0 3 О
16 Предмет изборног блока 4
Теорија електричних кола 3 3 2 0 6 И
Електричне инсталације и компоненте 3 2 2 0 6 И
17 Предмет изборног блока 5
Енглески језик 2а 3 2 2 0 5 И
Енглески језик 2б 3 2 2 0 5 И
18 Електроника 4 4 3 1 6 О
19 Техничка механика 2 4 2 2 0 6 О
20 Програмски језици 4 2 2 0 6 О
21 Увод у мехатронику 4 3 1 0 5 О
22 Предмет изборног блока 6
Сигнали и системи 4 2 2 0 6 И
Основи рачунарске технике 4 2 2 0 6 И
Софтверски алати 4 2 2 0 6 И
ТРЕЋА ГОДИНА
# Назив предмета С П В Д Е О/И
23 Механика машина 5 2 2 0 5 О
24 Машински елементи 5 2 2 0 5 О
25 Примењена термодинамика и механика флуида 5 2 2 0 5 О
26 Једносмерне и асинхроне машине 5 2 1 1 5 О
27 Сензори 5 2 1 1 5 О
28 Предмет изборног блока 7
Енергетска електроника 5 3 2 1 6 И
Организација рачунарских система 5 2 2 0 6 И
Објектно оријентисано програмирање 5 2 2 0 6 И
29 Основи конструисања 6 2 2 0 5 О
30 Аутоматско управљање 6 3 2 0 6 О
31 Флексибилна аутоматизација 6 2 2 0 6 О
32 Микроконтролерски системи 6 2 2 0 6 О
33 Предмет изборног блока 8
Технологија машинске обраде 6 2 2 0 6 И
Инжењерско-економске анализе 6 2 2 0 6 И
Интелигентно моделирање и управљање 6 2 1 1 6 И
ЧЕТВРТА ГОДИНА
# Назив предмета С П В Д Е О/И
34 CAD/CAE конструисање 7 2 2 0 6 О
35 Електромоторни погони 7 2 2 1 5 О
36 Хидропнеуматске компоненте 7 2 2 0 5 О
37 Предмет изборног блока 9
Реинжењеринг производних система 7 2 1 0 6 И
CAD/CAM технологије 7 3 1 1 6 И
Неконвенционалне технологије 7 2 2 0 6 И
38 Предмет изборног блока 10
Фреквентни претварачи и серво контролери 7 2 0 1 5 И
Дигитална електроника 7 3 2 0 5 И
Дигитални системи управљања 7 2 2 0 5 И
39 Стручна пракса 7 0 0 0 3 О
40 Управљачки рачунарски системи 8 3 1 0 6 О
41 Аутоматизовани технолошки системи 8 3 1 1 6 О
41 Предмет изборног блока 11
Одржавање техничких система 8 3 1 0 6 И
Програмирање индустријских робота 8 2 1 1 6 И
Логистички системи 8 2 2 0 6 И
43 Предмет изборног блока 12
Менаџмент пројектима 8 2 2 0 5 И
Менаџмент квалитетом 8 2 2 0 5 И
Производна метрологија 8 2 2 0 5 И
44 Истраживачки рад 8 0 0 0 3 О
45 Дипломски рад 8 0 0 0 4 О
Основни циљ студијског програма основних академских студија Мехатроника је постизање компетенција и академских вештина из области мехатронике. Тај циљ јасно је одређен и реализује се кроз наставне делатности у процесу образовања и формирања квалитетних инжењера мехатронике који поседују мултидисциплинарна знања из области машинског и електротехничког и рачунарског инжењерства, а која су неопходна за успешно обављање академских и стручних послова у области мехатроничког инжењерства и технологија, у складу са трендовима и потребама које намеће савремена индустрија 4.0.

Циљеви основних академских студија Мехатронике, предвиђени садржајима и методама рада су:
* стицање академских вештина и професионалних компетенција из мултидисциплинарних области (електротехнике, машинства, аутоматизације, информационих технологија, роботике итд.) и развој метода за њихово даље усавршавање и развој;
* развијање креативних способности, аналитичког и критичког приступа у инжењерским проблемима;
* развијање способности за тимски рад и овладавање специфичним практичним вештинама потребним за обављање професије;
* стицање неопходних знања која ће студентима омогућити даљи наставак школовања кроз мастер и докторске студије;
* оспособљавање студената за даље самообразовање и истраживање;
* јачање свести и одговорности за развој привредног, друштвеног система и заштиту животне средине.

Студијски програм има прецизно дефинисане циљеве који су у складу са основним задацима и циљевима Факултета техничких наука у Чачку, а који су друштвено оправдани и усклађени са циљевима високог образовања дефинисаним Законом о високом образовању.

Циљеви студијског програма су усклађени са Стратегијом и политиком привредног развоја Републике Србије која предвиђа јачање образовних капацитета техничких факултета, са фокусом на развијање практичних вештина, креативности и лидерства у свим областима инжењерства, као и покретање нових мултидисциплинарних смерова, користећи флексибилне оквире и инхерентне динамичке потенцијале новог система високог образовања усклађеног са Болоњским процесом
По завршетку студијског програма ОАС Мехатроника студент стиче следеће опште компетенције:
• Користи технике и вештине интеграције теоријског и практичног рада у мехатроници;
• Моделује и решава инжењерске проблеме у основним подручјима професионалног деловања у мехатроници;
• Користи вештине критичког осмишљавања и истраживања мехатроничких проблема у радним процесима;
• Планира и изводи експерименте, анализира и интерпретира резултате применом информационих технологија;
• Примењује нове технологије из машинства, електротехнике и рачунарске технике неопходне за решавање практичних проблема у мехатроници;
• Примењује вештине ефикасне социјалне интеракције и систем тимских компетенција;

Савладавањем студијског програма ОАС Мехатроника студент стиче следеће предметно-специфичне компетенције:
• Примењују мултидисциплинарна знања из општих теоријских дисциплина, машинства, електротехнике и рачунарства које су фундаменталне за разумевање мултидисциплинарних техничких аспеката мехатронике;
• Конструише елементе машина и склопова, предлаже врсте материјала и технолошке поступке израде;
• Пројектује хидрауличне и пнеуматске системе и примењује их у свим гранама технике;
• Прорачунава параметре машинских, електроенергетских и управљачких јединица, комуникационе протоколе и пропратну опрему за аутоматизацију техничких процеса у мехатроници;
• Пројектује електронске склопове са микроуправљачима;
• Осмишљава програмска решења рачунарских система за вођење различитих техничких процеса у мехатроници;
• Анализира рад робота и манипулатора у мехатроници;
• Ради ефикасно као појединац или у мултидисциплинарним тимовима у индустрији.

Исходи процеса учења ОАС Мехатроника су у складу са улогом и задацима дипломираног инжењера мехатронике. Сходно томе свршени студент треба да:
• Презентује техничке материјале у форми писаних чланака, студија и извештаја или усмених саопштења, предавања и слично, уз поштовање одговарајућих техничких стандарда, правилног језичког изражавања и стручне дискусије;
• Комбинује стечена теоријска знања и практичне вештине из машинства, електротехнике и рачунарске технике у циљу решавања различитих процеса у мехатроници;
• Разуме и користи принципе пројектовања, конструисања, испитивања, вођења и одржавања мехатроничких уређаја и постројења;
• Испитује, управља и одржава мехатроничке уређаје и постројења у променљивим условима рада; • Планира производњу и пројекте и оптимизује ресурсе;
• Самостално користи стручну литературу и имплементира нова техничка решења;
• Континуирано се образује пратећи савремене токове у машинству, електротехници и рачунарској техници;
• Разуме и поседује професионалне инжењерске и етичке одговорности.
Назив предмета Сем. Обав./Изб.
doc CAD/CAE конструисање 7 О
doc CAD/CAM технологије 7 И
doc Једносмерне и асинхроне машине 5 О
doc Аутоматизовани технолошки системи 8 О
doc Аутоматско управљање 6 О
doc Дигитална електроника 7 И
doc Дигитални системи управљања 7 И
doc Дипломски рад 8 О
doc Електрична мерења 3 О
doc Електричне инсталације и компоненте 3 И
doc Електромоторни погони 7 О
doc Електроника 4 О
doc Енглески језик 1а 2 И
doc Енглески језик 1б 2 И
doc Енглески језик 2а 3 И
doc Енглески језик 2б 3 И
doc Енергетска електроника 5 И
doc Инжењерско-економске анализе 6 И
doc Интелигентно моделирање и управљање 6 И
doc Истраживачки рад 8 О
doc Комуникационе вештине инжењера 3 О
doc Конструктивна геометрија 1 И
doc Логистички системи 8 И
doc Математика 1 1 О
doc Математика 2 2 О
doc Математика 3 3 О
doc Машински елементи 5 О
doc Менаџмент квалитетом 8 И
doc Менаџмент пројектима 8 И
doc Механика машина 5 О
doc Микроконтролерски системи 6 О
doc Неконвенционалне технологије 7 И
doc Објектно оријентисано програмирање 5 И
doc Одржавање техничких система 8 И
doc Организација рачунарских система 5 И
doc Основе електротехнике 1 1 О
doc Основе електротехнике 2 2 О
doc Основе програмирања 1 О
doc Основи конструисања 6 О
doc Основи рачунарске технике 4 И
doc Практикум из математике 1 1 И
doc Примењена термодинамика и механика флуида 5 О
doc Програмирање индустријских робота 8 И
doc Програмски језици 4 О
doc Производна метрологија 8 И
doc Рачунаром подржано пројектовање 2 И
doc Реинжењеринг производних система 7 И
doc Сензори 5 О
doc Сигнали и системи 4 И
doc Софтверски алати 4 И
doc Стручна пракса 7 О
doc Теорија електричних кола 3 И
doc Техничка механика 1 3 О
doc Техничка механика 2 4 О
doc Техничка физика 1 1 О
doc Техничка физика 2 2 И
doc Технички материјали 1 О
doc Техничко цртање 2 О
doc Технологија машинске обраде 6 И
doc Увод у мехатронику 4 О
doc Управљачки рачунарски системи 8 О
doc Флексибилна аутоматизација 6 О
doc Фреквентни претварачи и серво контролери 7 И
doc Хидропнеуматске компоненте 7 О